Duurzaamheid raakt het dagelijkse gebruiksgemak van klanten en is daarmee ook een businessdriver voor bedrijven. CEO Isabel Moll van Dell Technologies Benelux weet dit maar al te goed. ITchannelPRO spreekt haar over hoe Dell duurzaamheid en innovatie integreert in de keten van productdesign tot partnerschappen.
Om écht duurzaam te zijn, moet je volgens Isabel veel verder gaan dan wat opties in apparatuur. Ze stelt dat duurzaamheid vanaf het ontwerp moet worden ingebouwd in het product. “Duurzaamheid is geen add-on achteraf”, zegt ze. “Het begint bij het eerste ontwerp: welke onderdelen kunnen modulair zijn, welke materialen kunnen we hergebruiken, hoe zorgen we ervoor dat het product eenvoudig te repareren is?”
Dat Dell al lang ervaring heeft met duurzaamheid blijkt wel uit het Concept Luna dat ruim drie jaar geleden het levenslicht zag. Samen met Intel ontwikkelde Dell deze baanbrekende duurzame prototype laptop als belichaming van de visie op het verminderen van afval en uitstoot, en het hergebruik van materialen.
In Concept Luna ontwierp en bouwde de Experience Innovation Group van Dell een modulaire laptop zonder lijm en kabels en met minder schroeven. Deze verbeteringen vereenvoudigen het repareren en demonteren van een systeem, wat reparatie en demontage drastisch vereenvoudigt en versnelt. Daardoor zijn componenten beter bereikbaar en zijn er meer mogelijkheden voor hergebruik.
“Een product moet niet meteen ‘end-of-life’ zijn zodra iets kleins stukgaat”, zegt Isabel. “Bouwen met het oog op herbruikbaarheid is zowel technisch als praktisch voordelig. Het idee gaat om meer dan innovatie alleen, want het raakt ook gebruiksgemak. Niemand wil een dag zonder laptop zitten. Een vervangbaar onderdeel kan het verschil maken tussen frustratie en continuïteit. En dat verhoogt de klanttevredenheid.”
Routes naar circulariteit
Waar hardware repareerbaarheid en uitbreidbaarheid biedt, zorgt software voor proactief onderhoud. De inzet van Dell op AI komt onder andere tot uiting in slimme monitoring van de ‘installed base’. “Met onze software kunnen we realtime monitoren hoe apparaten presteren. Zo kunnen we defecten of slijtage vroegtijdig signaleren, nog vóórdat de gebruiker iets merkt”, vertelt Isabel. “Dat gaat verder dan monitoring. De nieuwste PC’s met AI passen zich aan naar het gedrag van de gebruiker. Dat verlengt de batterijduur, verbetert prestaties én verlaagt energieverbruik.”
Waar veel fabrikanten pas in actie komen als een klant vraagt om hergebruik, heeft Dell dat proces al volledig in huis. “Wij nemen alle apparaten terug als klanten dat willen. Het doel is 100 procent renewable via recycling, of hergebruik via refurbishing. We gebruiken dan onderdelen opnieuw of refurbishen hele systemen. Dat kan zonder tussenkomst van een externe partner, die keuze ligt bij de klant”, zegt Isabel. “Als een klant liever samenwerkt met andere partijen, ondersteunen we dat ook. Onze aanpak is modulair, net als onze producten.”
Supply chain als stille kracht
Een onderbelicht element in de duurzaamheidsdiscussie is volgens Isabel de impact ervan op de supply chain. Dell hanteert het beginsel van ‘build to order’ en produceert alleen wat er wordt gevraagd. “Dat betekent minder verspilling, geen overvolle magazijnen, én minder energieverbruik in warehousing en transport”, legt Isabel uit. “We hebben een gedistribueerde supply chain. En dat betekent niet alleen snelheid, maar ook flexibiliteit en minder CO2-uitstoot. Klanten kunnen zelf bepalen waar hun producten vandaan komen.”
AI in datacenters
Niet alleen op device-niveau is duurzaamheid leidend binnen Dell. In de datacenterstrategie helpt het programma Get Efficient van Dell organisaties hun infrastructuur te optimaliseren met slimmer databeheer, energiezuinige hardware en AI-gedreven inzicht in piekverbruik. “Veel bedrijven bewaren veel te veel data. Data is het nieuwe plastic”, vindt Isabel. “We moeten leren om selectiever met opslag om te gaan. Niet alles hoeft voor altijd te worden bewaard. Het opslaan van irrelevante data kost alleen maar energie – en daarin zit geen enkele waarde. Onze oplossing Federated Learning brengt AI naar de data in plaats van andersom. Dat voorkomt dat data eindeloos wordt gekopieerd en verplaatst. Het maakt het hele systeem energie-efficiënter.”
Businessdriver
Duurzaamheid is in Isabels ogen voor veel bedrijven en organisaties steeds belangrijker om een verschil te maken. “Dat hoeft niet per se met grote mondiale doelstellingen. Het kan ook lokaal met een lokale verantwoordelijkheid”, vindt ze. “Mijn team helpt klanten concreet met tools en advies om duurzaamheid waar te maken binnen hun eigen IT-omgeving. Duurzaamheid daarbij speelt een rol maar het is ook een businessdriver. Die awareness is nog niet bij alle organisaties zichtbaar, maar dit verandert. In toenemende mate vragen klanten om producten die aantoonbaar circulair zijn en selecteren daarop. Dat is winst.”
Neem voor meer informatie over de duurzaamheidsstrategie van Dell contact op met Dell Nederland via 030 2889 488, of kijk op de site: www.dell.nl.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2025-02)