In Nederland gebruikt inmiddels 16% van de consumenten een tweedehands mobiele telefoon. Dit is een stijging van 2 procentpunt ten opzichte van 2021, toen 14% een tweedehands toestel gebruikte. Vooral Apple-gebruikers hebben vaker een tweedehands toestel: 24% in 2024. Dit blijkt uit een rapport van Telecompaper over de markt voor gebruikte mobiele telefoons.
Jongeren maken vaker gebruik van tweedehands mobiele telefoons dan gemiddeld. In de leeftijdsgroep 16-24 jaar heeft 28% in 2024 een tweedehands toestel, een flinke toename ten opzichte van 2021. Ook in de groep van 24-35 jaar is een duidelijk groei zichtbaar naar 15%.
Volgens senior analist Ed Achterberg zijn deze trends niet verrassend. “Nieuwe mobiele telefoons worden steeds duurder, wat ze voor veel consumenten, met name jongeren, minder bereikbaar maakt. Tegelijkertijd stimuleren operators en fabrikanten de inruil van oude toestellen. Dit zal de groei van de tweedehandsmarkt verder aanjagen.”
Populariteit afhankelijk van merk en provider
Tweedehands mobiele telefoons zijn vooral populair bij de second brands van de netwerk operators en MVNO’s, met een aandeel voor beide van meer dan 20%. Bij premiummerken zoals KPN, Vodafone en Odido blijft dit aandeel onder de 14%.
Het percentage consumenten dat een tweedehands toestel koopt in plaats van er een gratis te krijgen, is gestegen. In 2024 koopt 47% actief een tweedehands toestel, terwijl dit bij Apple-gebruikers zelfs 54% is. In 2021 kocht nog 41% een tweede hands mobile toestel. Winkels zijn het belangrijkste verkoopkanaal. De familie is – by far – de belangrijkste bron voor het gratis doorgeven van gebruikte toestellen.
Wat gebeurt er met oude toestellen?
Bij het aanschaffen van een nieuwe of tweedehands mobiele telefoon belandt 44% van de oude toestellen in een la. 7% wordt weggegooid, terwijl 25% aan anderen wordt gegeven en 13% wordt verkocht.
(bron)