Tijdens de terugweg van een afspraak met de CEO van een grotere organisatie realiseerde ik mij dat er nog een lange weg te gaan is in de verduurzaming van printen bij grote bedrijven en overheden.
Terwijl grote bedrijven en overheden streven naar verduurzaming blijven ze op IT gebied vaak achter omdat ze dikwijls onvoldoende ondersteuning krijgen. Wat is er aan de hand?
Overheden en grote bedrijven kochten in het verleden zelf hun print supplies in. Hierbij konden zij bewust een keuze maken voor duurzame alternatieven. Tegenwoordig kiest men vaker voor MPS-contracten waarbij alles in handen gelegd wordt van de leverancier. Deze partij heeft niet de focus op duurzaamheid maar op winstgevendheid. Middels incentives is hun salesteam gebrand op het zo snel mogelijk vervangen van de apparatuur terwijl die nog jaren mee kan.
In een MPS-contract worden de drum- en tonerunits van de originele fabrikant gebruikt. Dit kunnen natuurlijk even goed refurbished producten zijn. Maar ook hier is het de printer fabrikant die bepaald zonder dat de klant het door heeft of de alternatieven kent. Tijdens zo’n afspraak als waar ik deze column mee begon, reageert men vaak heel enthousiast op de mogelijkheid van duurzaam printen door refurbished toner- of copiercartridges te gebruiken. Vervolgens blijkt dat men vast zit aan een contract dat niet duurzaam is en is de leverancier niet bereid op circulaire verbruiksmaterialen over te gaan terwijl dit wel goed mogelijk is.
Worden er dan helemaal geen stappen gezet op dit gebied? Zeker wel. Kijk maar naar positieve ontwikkelingen als de vermindering van energieverbruik en het groeiende gebruik van duurzaam papier. Maar met hergebruik van apparatuur en van supplies is zoveel meer milieuwinst te behalen: je kunt de CO2-voetadruk hiermee tot maar liefst 40% verlagen!
Ook met de Green Deal wordt op Europees niveau hard gewerkt aan de verplichting om circulaire producten te gaan gebruiken. Maar dergelijke trajecten duren lang. Waarom daarop wachten? Als organisaties vanaf nu eens inzetten op een langere levensduur van hun machines en bijvoorbeeld bepalen dat 40% refurbished onderdelen moeten zijn. Een bescheiden, haalbare doelstelling aangezien het nu vaak 0% is.
Hoe moet het dan met de contractverplichtingen? Vaak dekken deze contracten niet alle machines dus je zou kunnen starten met de machines die niet onder het contract vallen. Kijk vervolgens naar de bestaande contracten en bespreek de mogelijkheden om deze na contracttijd over te laten nemen door een partij die duurzaamheid wél op de eerste plaats heeft staan, zoals OWA. Je zult zien dat de apparatuur nog jaren mee kan en helemaal niet vervangen hoeft te worden door dure, nieuwe machines. En het printen gaat evengoed en met dezelfde kwaliteit met refurbished supplies. Mooie bijkomstigheid: je bent een stuk goedkoper uit!
Frans Hondmann is general manager van ARMOR bv