Mountain heeft voor de ITAD-divisie een omzetgroei van 30 procent in het tweede kwartaal van 2024 gerapporteerd ten opzichte van vorig jaar.
Iron Mountain schrijft de groei toe aan een hogere bedrijfsactiviteit en verbeterde prijzen voor gebruikte componenten. Bij Iron Mountain valt ITAD onder Asset Lifecycle Management.
Omzet en componentenprijs
Het kwartaalverslag rapporteert voor Iron Mountain ITAD -waar ook enkele niet-gerelateerde activiteiten onder vallen- een omzet van 131,1 miljoen dollar. Dat is een stijging ten opzichte van 122,8 miljoen dollar in het voorgaande kwartaal, en 80 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. Bedrijfsbreed rapporteerde Iron Mountain een omzet van 1,53 miljard dollar. Dat is een stijging ten opzichte van 1,48 miljard dollar in het vorige kwartaal en 1,36 miljard dollar in hetzelfde kwartaal vorig jaar.
Dat de prijs van componenten gunstiger wordt heeft alles te maken met een wereldwijde refresh-slag bij datacenters. Door de opkomst van AI moeten faciliteiten moderniseren, waardoor er meer gebruikte hardware beschikbaar komt, zo speculeert Iron Mountain.
Meer omzet, minder winst
De operationele kosten gingen met 5,9 procent omhoog ten opzichte van het vorige kwartaal, en met 13,9 procent op jaarbasis. De winst voor het afgelopen kwartaal is dus iets gezakt. De winst bedroeg 230,3 miljoen dollar. Een daling ten opzichte van 245,6 miljoen in het vorige kwartaal, maar een stijging ten opzichte van 212,5 miljoen jaar-op-jaar.
“We blijven onze groeistrategie succesvol uitvoeren en zijn verheugd om opnieuw een zeer sterk tweede kwartaal te kunnen melden. Dat heeft geleid tot een recordomzet en aangepaste EBITDA,” zegt William Meaney CEO van Iron Mountain over de algehele resultaten. “We zijn dankbaar voor ons team, dat zich blijft inzetten voor het behalen van onze Project Matterhorn-groeidoelstellingen, inclusief groei in AFFO van topklasse, wat ons in staat heeft gesteld om het dividend met 10 procent te verhogen. Dit is in lijn met ons langetermijnplan om het dividend te verhogen parallel aan de groei van AFFO per aandeel.”
Eind deze maan organiseert LuteijnMedia een summit over de ITAD-markt in Nederland.