QuelBonPlan, een Frans handelsplatform voor refubrished apparaten, heeft een oproep gedaan om de verplichting voor USB-C op nieuwe apparaten uit te stellen.
Het is vanaf het einde van het jaar binnen de Europese Unie verplicht om USB-C poorten te gebruiken voor alle elektronische apparaten. De nieuwe richtlijn (EU) 2022/2380, heeft als doel elektronische afval te verminderen door de laadpoorten te standaardiseren. Dat geldt uiteraard in principe niet voor gebruikte en refurbished apparaten.
Refurbished is niet ‘nieuw’, maar…
Maar er ligt mogelijk een adder onder het gras. De status van Refurbished apparaten van buiten de EU is onduidelijk. Overheden kunnen die wellicht als ‘nieuw’ aanmerken. QuelBonPlan vreest dat de invoer van zulke apparaten zonder USB-C oplaadpoort niet meer mag. Vooralsnog zijn verschillende partijen nog verdeeld over hoe dit op te lossen. Voor een platform als QuelBonPlan is het uiteraard beter als invoer van buiten de EU zo min mogelijk beperkt wordt. Voor refurbishers die apparaten in Europa innemen, liggen de kaarten natuurlijk anders.
Verplichting USB-C brengt uitdagingen
“Momenteel wordt ongeveer 60 procent van de gereviseerde smartphones en tablets die in Frankrijk worden verkocht, geïmporteerd uit het buitenland, voornamelijk uit de Verenigde Staten en China”, stelt QuelBonPlan, welke ook de steun krijgt van de Franse belangenorganisatie SIRRMIET. “Deze maatregel brengt echter aanzienlijke uitdagingen met zich mee voor de Franse sector van gereviseerde apparaten. Wanneer deze richtlijn van kracht wordt, zal de import van deze niet-conforme apparaten illegaal worden, waardoor vele lokale bedrijven in gevaar komen.”
Concurrentie
Refurbishers zouden als gevolg hiervan hun bestaande voorraad snel moeten verkopen, zo waarschuwt QuelBonPlan. “Daarnaast zullen buitenlandse verkopers hun niet-conforme voorraden via internationale platforms kunnen blijven verkopen, wat de oneerlijke concurrentie voor Franse bedrijven die zich aan de richtlijn houden, zal verergeren. Dit kan het aanbod van gereviseerde producten drastisch verminderen, waardoor consumenten gedwongen worden om duurdere en minder milieuvriendelijke nieuwe producten te kopen.”