Bol, de grootste e-tailer van Nederland, vraagt tijdens het 25-jarig jubileum aandacht voor circulair winkelen en duurzaamheid.
De online verkoper is ontstaan in 1999 uit Bertelsmann OnLine, werd bol.com en heeft het .com-deel onderhand laten varen. Ondertussen heeft bol 50.000 verkooppartners, waaronder ook verkopers van IT-apparatuur, en een klantbasis van 13,5 miljoen klanten in Nederland en België. Tijdens hun jubileum vraagt het bedrijf aandacht voor gebruikte producten, waaronder ook gebruikte apparatuur.
Circulair moet mainstream worden
“Klimaatverandering is een uitdaging voor onze hele samenleving,” zegt CEO Margaret Versteden-van Duijn. “Bij bol accepteren we onze gedeelde verantwoordelijkheid. Onze ambitie is om de impact van onze activiteiten op de planeet aanzienlijk te verminderen, juist omdat we ons bewust zijn van de grote invloed die we hebben. Een groot deel van onze individuele CO2-voetafdrukken komt voort uit consumptie. Net zoals we online winkelen gemakkelijk hebben gemaakt voor onze klanten, willen we hetzelfde doen voor circulair winkelen. Circulair winkelen moet mainstream worden.”
Momenteel richt de e-tailer zich op het traject van een product totdat de klant het ontvangt. Maar daar eindigt de reis niet. Producten hebben ook een leven na de levering aan de klant. In een circulaire economie worden hulpbronnen efficiënt en duurzaam gebruikt. Volgens het bedrijf ligt de toekomst in het verlengen van de levenscyclus van producten met zo min mogelijk afval. Daarom werkt bol achter de schermen aan circulaire bedrijfsmodellen die in de komende jaren zullen worden geïntroduceerd.
B Corp
In de afgelopen jaren heeft bol naar eigen zeggen significante stappen gezet om haar eigen impact op de planeet te verminderen. Dat deed het bedrijf onder meer met duurzame verpakkingen. Bol heeft in 2023 bijna 2.200 ton karton bespaard door artikelen te verzenden zonder de blauwe bol-doos. Hun logistieke partners werken ook aan het verduurzamen van de levering via slimme routering, elektrische voertuigen en fietsbezorging. In 2023 ontving bol de ‘B Corp’-certificering voor het voldoen aan geverifieerde hoge normen voor sociale en milieueffecten.