Andreas Mayer, CEO van Flex IT Distribution en vertegenwoordiger van EUREFAS, vertelt tijdens het Jaarcongres Circulaire-IT over de lobbyende rol van de organisatie en de uitdagingen en kansen die zich voordoen in de wereld van refurbished elektronica.
Het hoofddoel van EUREFAS is de verschuiving van een lineaire naar een circulaire economie. Andreas benadruktedat de Europese Commissie werkt aan het definiëren van refurbishing en het creëren van standaarden en certificaties om vertrouwen bij consumenten te vergroten. Hij benadrukt het veranderende publiek en de groeiende interesse in dit onderwerp, en sprak over de misvatting dat de pandemie een keerpunt was voor de adoptie van refurbished elektronica.
“Tijdens COVID-19 dacht iedereen: dit is een doorbraak en iedereen gaat nu refurbished kopen”, zegt Andreas. “Maar we zagen na het einde van de pandemia duidelijk dat het niet zo’n vaart is gelopen.”
Andreas legt ook de essentie van refurbishing uit, waarbij hij opmerkte dat het niet draait om het overtuigen van mensen om alleen maar refurbished apparaten te kopen, maar om te begrijpen welk type apparaat het beste past bij de gebruiker en de behoeften ervan. Daarnaast bespreekt hij de inspanningen van bedrijven om een deel van hun apparaten te refurbishen als onderdeel van wereldwijde uitrol, met als doel de bewustwording te vergroten en druk uit te oefenen.
Uitdagingen en merkrechten
Andreas beschrijft de uitdagingen binnen de branche, zoals het verkrijgen van refurbished producten in voldoende hoeveelheid en de langere levertijden in vergelijking met nieuwe producten. Productpaspoorten en algemene kaders om tot standaarden in refurbishing komen zijn volgens hem cruciaal.
Tijdens de interactie met het publiek werden kwesties als importbeperkingen en handelsmerkrechten besproken. “In Europa is het niet mogelijk om gebruikte goederen terug te halen voor verkoop zonder permissie van de houders van het merkrecht.”
Uiteindelijk is de ambitie van EUREFAS om van Europa een leider te maken op het gebied van refurbished. “Ik denk dat we in Europa erg goed gepositioneerd zijn, omdat de mindset in Europa erg deze kant op is gegaan, vergeleken met andere markten en gebieden.”