KPN is al geruime tijd bezig om circulariteit onderdeel te maken van hun dienstverlening, en sinds vorig jaar is er extra focus voor de B2B-diensten.
Edwin Rutten is als Consultant Circulariteit bij KPN mede verantwoordelijk de circulaire roadmap. Onderdeel hiervan is het integreren van duurzaamheid binnen de supply chain en dienstverlening. “Voor B2B doen we dat voor circulariteit op basis van drie pijlers”, legt Edwin uit. “De eerste is dat we afspraken maken met toeleveranciers en andere partijen in de keten over hun producten en diensten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld duurzame verpakkingen, terugname, maar ook hoe ze dat uiteindelijk rapporteren.” De tweede pijler, zegt hij, gaat over het retourproces van de hardware die KPN inzet. “We hebben meer dan 200 zakelijke diensten. Een subset daarvan is gebaseerd op hardware die we in bruikleen bieden. We werken daarin zoveel mogelijk toe naar een closed loop”, zegt hij.
Meetbaarheid
De derde pijler tenslotte is het meetbaar maken van circulariteit. “Dat is natuurlijk al jaren een trending topic. We hebben vorig jaar al een primeur gehad door voor de consumentenmarkt met de Circular Transition Indicator te komen. Dat willen we nu doen voor de B2B-markt.” Dat heeft natuurlijk wel wat voeten in de aarde. “Je merkt toch wel dat leveranciers bijvoorbeeld nog steeds moeite hebben om vlot antwoord te geven op de vraag hoe circulair hun producten zijn.”
Tijdens het Jaarcongres Circulaire-IT op 14 november in Doorn komt Edwin vertellen over het pad dat KPN bewandelt in het verduurzamen en circulariseren van hun producten en dienstverlening. Belangrijke topics die langskomen zijn daarbij de samenwerking in de keten en het aanhaken op bestaande standaarden in de markt. “Bedenk: vergeleken met de grote leveranciers in de markt zijn wij ook beperkt van omvang”, zegt hij. “Maar als je samenwerkt met andere partijen en een voorloper bent, dan krijg je alsnog veel gedaan.”