Dustin heeft als B2B-distributeur gekozen voor een circulair model, en Sandra Klackenborn speelt daar als Head of Sustainability een belangrijke rol in.
Sandra benadrukt dat Dustin zich richt op het bieden van circulaire oplossingen aan klanten. Als voorbeeld noemt ze de take back-service, waarmee ze producten terugnemen en deze een tweede, derde of zelfs vierde leven willen geven om de levensduur van de materialen te verlengen. Daarnaast biedt Dustin pre-owned producten aan klanten aan en plannen ze uitbreiding in managed services, product-as-a-service en reparatiediensten. “Het uiteindelijke doel is het behouden van hulpbronnen”, zegt Sandra. “Dat is wat we kunnen bieden vanuit onze positie in de waardeketen.”
Gedreven door klanten
Dustin erkent de rol van hun leveranciers en partners in dit transformatieproces. De beschikbaarheid van pre-owned producten is sterk afhankelijk van hun samenwerking met oorspronkelijke merken en leveranciers. “Dit wordt momenteel voornamelijk gedreven door de klanten”, zegt Sandra. “Het is duidelijk dat dit is wat ze verwachten van hun partners.” Klanten zijn ook steeds meer bereid om met Dustin in dialoog te treden om concrete vereisten te formuleren die verder gaan dan alleen CO2-voetafdruk, zoals het bevorderen van circulariteit.
Tijdens het komende Jaarcongres Circulaire-IT op 14 november in Doorn zal Sandra verder ingaan op de rol die Dustin als distributeur heeft bij het verduurzamen van de ICT van organisaties. Dat doet het bedrijf niet als disruptor, maar als een gevestigde speler die transformeert. Sandra wil met haar presentatie klanten inspireren door de mogelijkheden te tonen en concrete voorbeelden te geven van circulaire oplossingen die zij kunnen benutten.