Met slimme IT-optimalisaties heeft de Rabobank directe duurzaamheidswinst weten te behalen. Dat vertellen scrummaster Marjolein Pilon, een scrummaster en Eddy Ensing, IT Specialist bij Rabobank.
Marjolein constateerde dat IT-teams binnen de organisatie weinig nadachten over hun bijdrage aan duurzaamheid. Dit leidde tot een reeks workshops genaamd “Planet as a Stakeholder,” waarin IT-teams samenkwamen om stappen te formuleren voor directe acties.
Concrete actie
“ICT ging altijd over maximale performance en beschikbaarheid”, legt Marjolein uit. “Maar wat als je puur naar de behoefte kijkt? Moet alles ook ’s nachts of in het weekeinde draaien? Natuurlijk, als je een ziekenhuis bent wel, maar bij andere organisaties is dat vaak niet het geval.” Het team van Eddy organiseerde vervolgens maandelijks sessies te organiseren om verder te onderzoeken hoe ze energie konden besparen. “Ik wilde wat kapstokken vinden voor concrete actie.”
Maatregelen als het uitschakelen van bepaalde ontwikkelomgevingen, het stoppen met onnodige load- en stresstests, en het optimaliseren van het gebruik van logbestanden zorgde voor directe winst. Het meest opmerkelijke aan dit project is dat het bottom-up werd benaderd. Hoewel de Rabobank een uitgebreide duurzaamheidsstrategie heeft, kan het moeilijk zijn om van beleid naar concrete acties voor individuele teams te gaan. Het project slaagde erin om medewerkers te betrekken en enthousiast te maken door hen actief bij te laten dragen aan duurzaamheid. Dit zorgde voor minimale weerstand tegen verandering.
Belangrijk is dat deze duurzaamheidsinitiatieven niet ten koste gaan van de klanttevredenheid. Integendeel, ze kunnen zelfs leiden tot kostenbesparingen en efficiëntere dienstverlening. Volgens Eddy is het een kwestie van de knop omzetten en zich richten op de behoeften van de klant.
In de komende editie van ITchannelPro, nummer 5 van 2023, gaan Marjolein en Eddy uitgebreid in op het project en wat het allemaal oplevert.