Bol.com heeft de B Corp certificering voor duurzame en sociale bedrijfsvoering behaald. Een B Corp moet voldoen aan geverifieerde normen op het gebied van sociale- en milieu-impact, accountability en transparantie.
Gedurende het certificeringstraject is bol.com beoordeeld op alle aspecten, van werknemers tot leveranciers en klanten. Het traject heeft meer dan twee jaar in beslag genomen en bestaat uit meerdere stappen: een risico-analyse, impactbeoordeling en verbetering en de verificatie van de resultaten door B Lab, de non-profit achter de certificering. Het resultaat is de publicatie van de beoordeling die volledige transparantie biedt over de duurzaamheidsprestaties van bol.com. De B Corp-assessment van bol.com is hier te zien. De certificering is behaald met 81.2 punten.
B Corp
Iedere B Corp doorloopt een evaluatie van de bedrijfsvoering op vijf onderdelen: bestuur, werknemers, gemeenschap, milieu en klanten. De meeste bedrijven behalen bij deze evaluatie rond de 50 punten. Om te certificeren moet je minimaal 80 punten scoren. Bol.com is, vergeleken met veel andere B Corps, een relatief groot bedrijf. Elke B Corp moet elke drie jaar een strenge beoordeling doorlopen om de certificering te behouden.
Boukje Taphoorn, Chief Marketing & Sustainability Officer bij bol.com, benadrukt dat de B Corp certificering naast een gevoel van trots ook zorgt voor een nieuwe standaard voor de toekomst: “Met de B Corp certificering gaan we een commitment aan voor de toekomst om onze positieve impact op de maatschappij steeds verder te vergroten. Daarnaast beseffen we door het certificeringsproces nóg beter wat onze impact op de aarde is. Als één van de grootste webwinkels van Nederland en België vinden we het belangrijk om onze verantwoordelijkheid te nemen door duurzamere keuzes te maken en om duurzamere opties te faciliteren voor iedereen in de keten. Dat stopt overigens niet bij het milieu. Dat willen we ook doen op het gebied van bedrijfscultuur, transparantie en sociale impact.”
Duurzaamheidsverslag
Jaarlijks rapporteert bol.com de vooruitgang op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en de verduurzaming van de eigen processen. Bol.com presenteert naast de certificering ook ook het duurzaamheidsverslag over 2022. De gemaakte duurzame en sociale stappen die terug te lezen zijn in deze rapportages vormen deels de basis van het traject naar de B Corp certificering. Volgens het rapport is bol.com als eerste e-commercebedrijf in Nederland en België gecertificeerd volgens de Climate Neutral Standard, en heeft het certificaat opnieuw ontvangen in 2023. De certificering en jaarlijkse controle helpen bol.com scherp in de gaten te houden of het op de goede weg is met het verlagen van de voetafdruk. Het bol.com fulfilment center, het logistieke centrum van bol.com, draait sinds 2020 op 100 procent groene elektriciteit, opgewekt door het zonnedak met 13.000 zonnepanelen en de windmolens naast het gebouw.
23 geavanceerde inpakmachines in het bol.com fulfilment center zorgen voor het slimmer- en op maat samen verpakken van artikelen. Voor kleinere pakketten, minder verpakkingsmateriaal en zo min mogelijk loze lucht. In juli 2022 heeft bol.com Ampère opgericht, een startup die zo duurzaam mogelijk pakketjes ophaalt bij verkooppartners en naar bezorgdiensten brengt. De bezorgdiensten brengen de pakketjes op hun beurt weer op een duurzame manier naar de klant. Op de website helpt bol.com haar klanten duurzamere keuzes te maken door producten te labelen als ‘Duurzamere keuze’ en in samenwerking met Milieu Centraal wordt onderzocht hoe het bedrijf consumenten beter kan begeleiden bij het maken van duurzamere keuzes.
Onder voorbehoud van gebruikelijke voorwaarden, waaronder goedkeuring van de Autoriteit Consument & Markt, verwerft bol.com alle aandelen in Cycloon. Het intensiveren van de samenwerking zal Cycloon in staat stellen sneller op te schalen. Zo kan de synergie tussen beide organisaties optimaal worden ingericht en kunnen bol.com en Cycloon meer impact realiseren in het verduurzamen en socialer maken van bezorging.