De eerste Circulaire-IT Community Netwerk Meeting van het jaar zag 60 bezoekers luisteren naar sprekers van Trust en Circular IT Group, en discussiëren over de branche.
Sinds de start heeft de Circulaire-IT Community grote stappen gezet. Het ledenbestand groeit langzaam maar zeker, maar het is vooral de diversiteit van aangesloten organisaties die de kracht van het concept uitstralen. Op de Netwerk Meeting -deze keer in de Groene Afslag in Laren– kwamen vertegenwoordigers af uit allerlei verschillende takken van de circulaire sport. Partijen die er vanaf het begin bij zaten, zoals in de refurbished en handel in reserveonderdelen, waren aanwezig. Maar ook reparatiepartijen, recyclers en softwarelicentie-hergebruikers kwamen naar het event.
“Circulaire- IT Community is een platform voor mensen in de sector die kennis willen brengen, halen en delen”, begon Eric Luteijn, eigenaar en uitgever van LuteijnMedia en organisator zijn introductie. “Het is ook een sector die op het punt staat te ontploffen. Ik merk overal dat Circulaire IT in de lift zit. Er is behoefte aan informatie, om te vergaren en te delen.”
ESG en duurzaamheid
De introductie, die Eric afsloot met een oproep om toekomstige sprekers aan te dragen, werd gevolgd door enkele powerpitches van aanwezigen, voordat het eerste hoofdgerecht werd opgediend: een presentatie door Wieger Deknatel, bij hardwareleverancier Trust verantwoordelijk voor de sustainability- en ESG-strategie. Het is een strategie die is begonnen met het meten van de duurzame hoofdcategorieën, zo legt hij uit.
“Zo kwamen we erachter hoe je duurzamer kunt produceren. We hebben een impact report gepubliceerd, en zijn voor certificeringen gegaan om te verduurzamen.” Via-via kwam Wieger erachter dat certificeringen per product veel duurder zijn dan certificeringen over de chain of custody, zo vertelt hij. “Ik weet niet waarom certificeringen per product nog bestaansrecht hebben”, zegt hij desgevraagd. “Heel toevallig hoorde ik over deze veel goedkopere chain-of-custody certificeringen. Af en toe moet je roeien met de riemen die je pikt.” Verder vraagt verduurzaming volgens hem om goede berekeningen. Chips in duurzamere producten zijn misschien net iets duurder dan chips die voorheen werden gebruikt, maar doordat ze langer meegaan zijn ze uiteindelijk toch goedkoper. “De Life Cycle Assessment-kosten nemen er gigantisch door af.” Hij waarschuwt wel dat potentiële klanten weliswaar zeggen dat ze best meer willen betalen voor duurzame producten, “maar ik zie het niet gebeuren.” Het blijft dus zaak om de prijs eerlijk te houden, niet alleen voor de planeet maar ook voor de afnemer die anders afhaakt.
Circular IT Group
Jean-Pierre Verhoeven gaf tijdens het event zijn laatste presentatie als CEO van de Circular IT Group, aangezien zijn interimtijd erop zit door de aanstellingen van Maarten de Roos als CEO en Wilco van Bezooijen als CCO. De Circular IT Group -oorspronkelijk voortgekomen uit een samensmelting van Maxicom en Aliter, heeft het afgelopen jaar grote stappen gezet met overnames, mede door de financiële slagkracht van Waterland. Het was volgens Jean-Pierre vrij evident waarom je als circulaire partij in zee moet gaan met een private-equityfonds.
“Wij zagen dat als je hard wil groeien, je overnames moet doen”, vertelt hij. “Die zijn best kostbaar. Als je internationaal expansie wil, dan worden de bedragen groter, en dan heb je een bank of financier nodig. Daarom moet je je aansluiten bij een financieel krachtige partij.” Het heeft zijn vruchten afgeworpen. Vorig jaar groeide de groep autonoom met 30 procent. “De markt zelf groeit met minimaal 10 procent per jaar”, zo zegt Jean-Pierre. Vooralsnog, zo zegt hij, blijft het een gefragmenteerde markt met heel veel kleine spelers. “Maar het is een veilige instap voor investeerders”, zegt hij. Hij verwacht dus dat het best mogelijk is dat er nog veel marktbeweging komt de komende tijd.
Het netwerken en het borrelen werd nog opgeluisterd met groepssessies rond een enkele vraag of stelling per groep. Over de mogelijke waarde van de community konden de aanwezigen kort zijn: er is veel behoefte aan het opdoen en delen van kennis, het vergroten van het netwerk, meer slagkracht op lobbygebied en meer ontwikkeling van business opportunities. Gesproken over business opportunities: waar kan het geld verdiend worden? Dat hangt volgens een van de groepen af van de opstelling van de fabrikanten, maar ook van de wetgever. En er vallen nog verdienmodellen buiten de boot. Met retail en distributie lukt het nog niet om veel te verdienen, maar value-added dienstverlening is al wel succesvol. Het gaat uiteindelijk om de kennis die aanwezig is.
Als het gaat om de zakelijke eindgebruiker, dan zijn het vooral de fiscale en service-onderwerpen die leven. Er leeft nog het gevoel dat hergebruikte apparaten traag zijn en niet voldoen aan de eisen. De mening dat het BTW-tarief van 21 procent op reparatie allang verlaagd had moeten worden, wordt breed gedragen. De branche heeft dus nog heel veel werk te verzetten.
De volgende netwerkmeeting vindt plaats op 30 mei.