Right to Repair wil meer zekerheid van Brussel over prijs en toegang reserveonderdelen

Right to Repair heeft in een brandbrief gestuurd zorgen geuit over de reparatiemarkt, ondanks de Europese regels rond repareerbaarheid die in 2025 ingaan.

Volgens de coalitie is het essentieel dat de EU-instanties regels introduceren voor redelijke prijzen van reserveonderdelen en het tegengaan van anti-reparatiepraktijken die het gebruik van compatibele en hergebruikte onderdelen belemmeren. Zonder deze maatregelen wordt betere toegang tot betaalbare reparaties voor Europese consumenten bemoeilijkt, zo waarschuwt Right to Repair.

Hoewel Right to Repair onderdeel is van De European Green Deal en regels rond ecodesign vanaf 2025 ook voor onder meer smartphones gaan gelden, is Right to repair er nog niet gerust op.

Reserveonderdelen te duur

Right to Repair pleit voor een horizontale regel voor “redelijke en niet-discriminerende prijzen van reserveonderdelen”, vergelijkbaar met de batterijregulering. Dit is volgens de coalitie dringend nodig vanwege zowel de momenteel hoge prijzen als het gebrek aan bescherming tegen misbruiken in bestaande ecodesign-gevolmachtigde handelingen en de recent goedgekeurde ecodesign-regelgeving (ESPR).

Het ontbreken van toegang tot reparatie- en softwareondersteuning is ook een punt, waarbij Right to Repair het argument verwerpt dat dit noodzakelijk is om de veiligheid voor consumenten te waarborgen .

Het pleidooi is om eigenaren en onafhankelijke reparateurs te machtigen door toegang te bieden tot reparatie-informatie, compatibele reserveonderdelen en softwareondersteuning, wat volgens de coalitie zal bijdragen aan veilig gebruik van elektronische apparaten. Het verbod op anti-reparatiepraktijken, zoals part-pairing, wordt als cruciaal beschouwd.

Mobiele versie afsluiten