Stefan Larsen, Lenovo: Workshops helpen klanten met duurzaamheidsdoelen

Ook Lenovo is zich al geruime tijd bewust van het belang van duurzaamheid in de ICT-markt. De hardwareleverancier heeft dan ook echt niet stilgezeten. De rappe veranderingen in de markt en de mentaliteitsverschuiving bij klanten en partners leiden tot de noodzaak voor een duidelijke strategie.

Dat Lenovo erg actief is in het verduurzamen van haar ecosysteem, is wellicht niet bekend. Toch wil Stefan Larsen, Global Head of Environmental Services, daar meteen korte metten mee maken. “Misschien is Lenovo niet zo goed geweest in de communicatie op dit onderwerp, maar we zijn altijd heel concreet geweest”, zegt hij. “We leveren al vijftien jaar lang asset-recoverydiensten en gebruiken al heel lang gerecycled plastic, suikerriet en bamboe voor onze verpakkingen.” Net als veel andere IT-bedrijven heeft Lenovo een nulemissiedoelstelling voor 2050, die ook volledig wetenschappelijk onderbouwd is door het Science Based Targets-intiatief. “En we hebben een doelstelling om het gebruik van plastic nog voor 2025 sterk terug te dringen”, verzekert Stefan.

Top 3

Wie de laatste jaren een beetje heeft opgelet, weet dat bedrijven steeds concreter zijn in hun duurzame doelstellingen. Natuurlijk, er wordt al jarenlang over gesproken, en het was altijd een pre om duurzaam te kunnen leveren. “Maar nu is het een top-3 prioriteit”, weet Stefan. “Het voegt zich in belangrijkheid naast prijs en specificaties. Klanten communiceren nu concrete verwachtingen. De overgrote meerderheid wil een ambitieuze maar realistische en meetbare doelstelling zien.” De veranderingen op het gebied van duurzaamheid worden deels gedreven door wetgeving, maar ook door klanten en bedrijven zelf. Stefan: “Duurzaamheid heeft directe impact op de omzet.”

Daarom kijkt Lenovo verder dan de eigen corporate omgeving, met een nieuw programma: Sustainability Workshops. Met dit programma wil Lenovo klanten helpen om hun duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken door één-op-één advies te geven. “Het programma richt zich op korte, middellange en lange oplossingen en biedt de mogelijkheid om de hele levenscyclus van het product te optimaliseren”, legt Stefan uit. Daarin wordt van alles meegenomen: Scope 1, 2 en 3, besparing van plasticverbruik en upgrades voor het verlengen en optimaliseren van de levenscyclus. We bespreken en evalueren de strategie bij de klant, en komen samen tot verschillende oplossingen die bijdragen aan de circulariteit binnen de organisatie.” Stefan wijst erop dat er nooit één oplossing is die alle uitdagingen wegneemt. “De oplossing zit in heel veel kleine stappen. De Sustainability Workshops zijn dus consultancydiensten met een concrete uitkomst.”

Cradle-to-Cradle

Circulariteit van hardware speelt een grote rol in het duurzame pad dat Lenovo volgt, zegt Stefan. “Weet je nog, het Cradle-to-Grave-principe? Wij willen naar Cradle-to-Cradle. Lenovo neemt oude units terug en geeft ze een tweede of derde leven door ze te repareren, componenten te hergebruiken of te recyclen. Hierdoor worden waardevolle materialen opnieuw gebruikt en wordt voorkomen dat ze op de vuilnisbelt belanden. Wij zien een grote ontwikkeling op het gebied van asset recovery, en verwachten dat nieuwe regelgeving in de EU en Frankrijk zal bijdragen aan de verdere ontwikkeling van deze markt.”

Niet alleen het hergebruik moet een oplossing zijn voor het circulariteitsvraagstuk. Ook de levensduur van nieuwe hardware zelf speelt een grote rol. “Repareerbaarheid, de lifecycle en upgradebaarheid van apparaten is zeker een aandachtspunt”, zegt Stefan. “Moeten alle medewerkers ook altijd een compleet nieuwe laptop krijgen? Deze vraag wordt meegenomen in de dialoog met klanten en partners.” Ook Device as a Service (DaaS) speelt een belangrijke rol in de duurzaamheidsstrategie van Lenovo. “Met DaaS betalen klanten alleen voor het gebruik van de hardware, en dat moet de IT-waste terugdringen.”

Lenovo wil niet alleen de eigen duurzaamheidsstrategie optimaliseren, maar ook samenwerken met partners om duurzame oplossingen te ontwikkelen. Daarom werkt Lenovo nauw samen met klanten, partners en de corporate ESG-teams om nieuwe duurzame diensten te ontwikkelen. De interactie met partners leidt soms tot verrassende inzichten en ideeën, die bijdragen aan de verdere ontwikkeling van duurzame oplossingen.

Op de korte termijn lijkt duurzaamheid belangrijker te worden. “Het blijft altijd de vraag waar de klantbehoefte zit”, besluit Stefan. “De grote stap is nog niet gezet, en het is tijd om door te pakken en ons gedrag aan te passen. Het is een reis die we samen maken en waarbij we elkaar kunnen helpen en van elkaar kunnen leren. Lenovo werkt daarom nauw samen met partners om te kijken hoe duurzaamheid verder kan worden bevorderd.”

Dit artikel is verschenen in ITchannelPro 3 van 2023

Mobiele versie afsluiten