Michel Heinst, TechOutlet: het nieuwe normaal is een diep assortiment

In zijn meer dan 20 jaar in de IT-hardware heeft Michel Heinst een groot netwerk opgebouwd van leveranciers. Hij ziet dat zijn rol is verschoven van broker: in plaats van het puur doorzetten van producten is het nu een kwestie van direct leveren uit een grote voorraad.

Voordeel door volume is altijd de belangrijkste troef geweest waarmee Michel succes heeft gehad. Door grotere voorraden te hebben uit een eigen zorgvuldig opgebouwd netwerk, kan hij goed besparen op de A-merk apparaten. “Wij hebben meer dan vijf keer zoveel voorraad dan voor Covid” vertelt hij. “We zijn door die grote volumes HP Power Amplified Partner geworden en kunnen daardoor onze klanten nog betere service bieden door middel van Wolf Security, carepacks en op prijs besparen.” Hij pleit dan ook voor langere fabrieksgaranties. “Als een apparaat 5 jaar garantie heeft, dan blijft een bedrijf of individu deze ook zo lang gebruiken.”

Refurbished maakt evengoed een element uit van het portfolio van TechOutlet. Michel ziet echter wel dat de rol van zijn bedrijf is veranderd. “Voorheen zaten we meer in de rol van dozenschuiver”, legt hij uit. “De voorraad was kleiner, en je was meer producten aan het schuiven.”

Minder servers, meer laptops

Covid heeft in de eerste plaats effect gehad op de markt voor professionele hardware. “In het verleden verkochten we veel HPE servers, maar dat wordt steeds minder”, zegt Michel. Kantooromgevingen werden kleiner, minder behoefte van grote servers maar meer in de cloud en hybride storage werd afgenomen. Maar het heeft ook consequenties voor de markt voor laptops. “Wie geen voorraad had, verkocht niets of kon achteraan in de rij aansluiten. Sindsdien zie je dat er grote voorraden worden aangehouden. Niemand wil tussen de drie en twaalf maanden wachten op zijn hardware.” Dat maakt de rol van refurbished apparaten ook groter.

“Je ziet dat bedrijven open staan voor alternatieven”, zegt Michel. “Een gebruikte switch werkt immers ook gewoon. Als je moet kiezen tussen zes maanden wachten op een nieuwe switch van 2000 euro, of de volgende dag eentje kan krijgen voor de helft van de prijs, dan valt de keuze steeds vaker op die tweede.”

Wel zou Michel meer medewerking willen zien van fabrikanten. Vooral met laptops gaat het volgens hem de verkeerde kant op. Van standaard drie jaar garantie naar twee of één jaar. “Je ziet dat ze hun apparaten zo dun mogelijk willen maken. Maar daardoor zijn allerlei onderdelen van laptops niet meer te vervangen”, noemt hij. “Er zijn laptops waarvan je het toetsenbord niet kunt vervangen zonder dat de hele kap meegaat.” In diverse consumenten laptops komt het voor dat de onderdelen op het moederbord gesoldeerd zit. “Op dat soort dingen zou de overheid op moeten ingrijpen.”

Mobiele versie afsluiten