De secundaire IT-markt bestaat al een stuk langer dan vandaag, en de ASCDI heeft als opdracht om de kwaliteit en ontwikkeling van de ITAD-branche te waarborgen.
Concurrentie met nieuw
Want het is een uitdagend jaar geweest voor aanbieders van ITAD-diensten en gebruikte hardware. “De waarde van gebruikte apparatuur is tijdens de COVID-19-pandemie toegenomen”, legt Joe uit. “Dat heeft ertoe geleid dat gebruikers sneller kiezen voor nieuwe producten, wat sommige fabrikanten heeft gestimuleerd om de concurrentie met hun eigen gebruikte producten zoveel mogelijk te mijden.” Daar staat dan weer tegenover dat de Right to Repair een vlucht heeft genomen, en dat de wetgeving in zowel de Europese Unie als in de VS zich positief heeft ontwikkeld.
Voor de ASCDI zijn dat kernonderwerpen. De vereniging is al opgericht in de jaren 70 en heeft een unieke aanpak als het gaat om het werven van leden. “Het ASCDI-logo staat symbool voor acceptatie door vakgenoten”, legt Joe uit. “Om lid te worden, moeten bedrijven instemmen met een strenge gedragscode en laten zien dat ze zich houden aan ethische normen. Dit betekent dat bedrijven niet alleen beloven, maar ook daadwerkelijk moeten leveren.” Ondertussen bestaat de vereniging uit 250 leden wereldwijd.