IDC: grote toename gebruikte smartphones in de markt

IDC schat dat gebruikte smartphones, inclusief officieel refurbished, 282,6 miljoen eenheden omvatten in 2022, een stijging van 11,5% ten opzichte 2021.

onderzoek-de-belangrijkste-aankoopcriteria-voor-zakelijke-smartphones

Volgens het analistenbureau zal deze groei aanhouden. Voor 2026 voorspelt IDC dat er 413,3 miljoen eenheden verscheept zullen worden. Dat komt neer op een CAGR van 10,3%, van 2021 tot 2026.

Inruilprogramma’s

Inruilprogramma’s blijven wereldwijd de drijvende factor voor de markt van nieuwe en gebruikte smartphones. In volwassen markten als de VS, Canada en West-Europa blijft inruil een belangrijke rol spelen bij het versnellen van de vernieuwingscycli, via promoties van telecombedrijven en de detailhandel, aldus IDC. Dit heeft bijgedragen tot een stijging van de inruilwaarde (TIV), iets dat ook wordt gedreven door afnemende behoefte aan nieuwe toestellen. “De stijging van de TIV heeft de prijzen op de secundaire markt opgedreven doordat consumenten meer krijgen voor hun oude toestellen om upgrades te stimuleren”, zo schrijft IDC. In Nederland is onder meer KPN gestart met een inruilprogramma, in samenwerking met Recommerce.

De toegenomen verkoop van duurdere toestellen op de nieuwe markt heeft ook een cirkeleffect veroorzaakt, aangezien veel van deze agressieve inruilaanbiedingen vooral betrekking hebben op premium toestellen. Hoe lang deze agressieve inruilaanbiedingen zullen duren, blijft een grote vraag voor kopers en verkopers. Uiteindelijk zullen krappe marges de totale winst van het kanaal, de verkoper of misschien wel van beide beïnvloeden.

“De markt voor gebruikte toestellen kon in 2022 met 11,5 procent groeien dankzij de 6,1 procentopleving die we voor 2021 in de nieuwe markt zagen”, zegt Anthony Scarsella, onderzoeksmanager bij IDC’s Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker. “Gebruikte toestellen zijn beter bestand tegen marktremmers dan de verkoop van nieuwe smartphones, omdat de consumentbehoefte in veel regio’s hoog blijft. Aantrekkelijke prijspunten zijn cruciaal voor groei omdat kostenbesparingen het belangrijkste voordeel blijven. Door een voorraadstrijd in het hogere segment als gevolg van de verlengde vernieuwingscycli in de nieuwe markt zullen de gebruikte prijzen in 2022 echter met meer dan 11% stijgen.”

Mobiele versie afsluiten