‘Bewustwording duurzame elektronica in de lift, maar nog wel bijzaak’

Hoewel ruim de helft van de Nederlandse consumenten duurzaamheid mee zegt de nemen bij de aankoop van elektronica, is het slechts voor eenvijfde van de consumenten ook echt doorslaggevend, zo stelt HP na onderzoek.

Daarnaast zijn Nederlanders zich niet altijd bewust van de uitstoot van CO2 als gevolg van hun aankoop, maar dit verschilt per productgroep. Zo is volgens het onderzoek 20 procent van de consumenten zich niet bewust van CO2-uitstoot als het gaat om energie en brandstof, en is 1 op 3 van de ondervraagden zelfs niet op de hoogte dat er überhaupt sprake is van CO2-uitstoot bij het doen van elektronica-aankopen.

Bij het doen van aankopen als elektronica zijn er voor consumenten twee doorslaggevende factoren. De prijs speelt voor 70 procent van de ondervraagden een belangrijke rol, gevolgd door kwaliteit (64 procent). Opvallend is dat duurzaamheid zowel bij het doen van elektronica-aankopen als andere aankopen voor 1 op 5 Nederlanders behoort tot 1 van de belangrijkste aandachtspunten. Wel blijkt 53 procent het belang van het maken van duurzame keuzes bij het doen van elektronica-aankopen belangrijk te vinden als daar specifiek naar wordt gevraagd.

Leeftijd

Duurzaamheid speelt een grotere rol bij de opvoeding bij ouders tussen 25 – 35 jaar (50 procent) dan ouders van 36-45 (47%) en ouders van 45-50 jaar (44 procent). Daarnaast geeft 1 op 3 (34 procent) van de ouders aan dat duurzaamheid een grotere rol speelt in het doen van aankopen sinds zij kinderen hebben. Opvallend is dat het bewustzijn van ouders over de CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun aankopen in alle productcategorieën groter is dan van Nederlanders die geen kinderen hebben.

CO2-Compensatie

Over het algemeen zijn Nederlanders positief over de mogelijkheid tot klimaatcompensatie bij het doen van aankopen. 41 procent van de Nederlanders waarderen merken die dit aanbieden meer dan merken die dit niet aanbieden, 38 procent staat hier neutraal tegenover. 1 op 3 van de ondervraagden geeft daarnaast aan eerder een product te kopen als een dergelijke compensatie mogelijk is. Bij ouders is deze aankoopbereidheid zelfs 46 procent.

Gevraagd naar een top 3 van productgroepen waarbij de ondervraagden de mogelijkheid tot CO2-compensatie willen hebben geeft bijna een kwart van de jongere generatie (25-35 jaar) aan de uitstoot van CO2 bij een aankoop van elektronica te willen compenseren. Elektronica komt hiermee op de derde plek na energie/brandstof (34 procent) en vakanties/reizen (37 procent), voor deze leeftijdsgroep. De oudere leeftijdsgroepen 35-45 en 46-50) geven aan liever eten en drinken (18 en 19 procent) en kleding (15 en 20 procent) te willen compenseren.

Ruim 4 op 5 Nederlanders is van mening dat de verantwoordelijkheid voor klimaatcompensatie van een aankoop deels of geheel bij de producent ligt.

Printers

HP doet het onderzoek natuurlijk niet voor niets. Het bedrijf introduceert een serie printers in de HP ENVY-lijn waarbij meer de nadruk ligt op duurzaamheid. De HP ENVY Inspire is volgens de leverancier een veelzijdige allround printer voor thuis die voor 45 procent uit gerecycled plastic bestaat, terwijl HP met HP+ voor elke geprinte pagina in bossen investeert.

Mobiele versie afsluiten