Fujitsu en Forrester zien weinig volwassenheid in duurzaam ondernemen

Duurzaamheid wordt een steeds belangrijkere overweging voor bedrijven in hun beslissingen, zo stelt Forrester na recent onderzoek in opdracht van Fujitsu.

Voor maar liefst 60 procent van de ondervraagde organisaties geniet volgens de Global Sustainability Transformation Survey 2022 duurzaamheid een hogere prioriteit dan twee jaar geleden. Voor 41 procent geldt zelfs dat het in de top 3 staat van hun zakelijke prioriteiten. Dat heeft volgens de onderzoekers vooral te maken met dat bedrijven merken dat jongere generaties meer bewust zijn van duurzaamheid. Maar bijna de helft van de bedrijven meldt ook dat regelgeving vanuit de overheid een sleutelrol speelt voor hun verduurzaaming.

Gebrek aan volwassenheid

Het is echter nog maar een begin. Slechts 5 procent van de ondervraagde organisaties zijn volgens Forrester volledig volwassen in het invoeren van duurzaam beleid. 54 procent voert helemaal geen duurzaam beleid (33 procent) of heeft alleen een intentie aangegeven (21 procent).

Volwassen duurzaam beleid vraagt volgens Forrester en Fujitsu om drie elementen: Purpose Driven (het uitzetten van een wereldwijde koers specifiek op duurzaamheidsgebied), Human Centric (maak het medewerkers mogelijk om duurzaam te innoveren, in combinatie met een bedrijfscultuur gebaseerd op vertrouwen en empathie), Data Driven (inzet van data en digitalisering om zakelijke processen te transformeren) en Connected (een open ecosysteem om duurzame waarden te delen met partners). Leiders op duurzaamheidsgebied scoren op al deze gebieden 4,5 uit 5 of hoger.

De drie grootste uitdagingen voor verduurzaming zijn volgens de ondervraagden een gebrek aan eenduidig leiderschap op duurzaamheidsgebeid (38 procent), intern verzet (35 procent) en complexiteit van de benodigde transformatie (30 procent).

Het onderzoek is uitgevoerd in 1800 beslissers in negen landen. Er zijn geen Nederlandse bedrijven ondervraagd voor dit onderzoek.

Mobiele versie afsluiten