Dennis van Hoof, Axians: Duurzaamheid als driver voor innovatie en creativiteit

Steeds meer IT-dienstverleners kiezen ervoor om specialisten aan te stellen die het beleid en de compliance op duurzaamheid bewaken. Bij Axians is dat Dennis van Hoof, die uitlegt dat het bedrijf ver is gegaan in het verduurzamen van de activiteiten.

Als HSEQ-manager houdt Dennis zich sinds 2018 binnen Axians bezig met Service & Quality, Security & Assurance en Corporate Social Responsibility & Environmental. “Verder houd ik me bezig met strategische verbeter- en veranderprogramma’s om zo een steeds veiligere, duurzamere en meer verantwoordelijke bedrijfsvoering te bevorderen binnen de gehele waardeketen”, voegt hij eraan toe. Dat is veel, maar duurzaamheid wordt dan ook buitengewoon serieus genomen. “Het onderwerp is verweven in ieder managementsysteem”, zegt hij. “Je hebt natuurlijk een moeten-kant, dus de compliance en het voldoen aan eisen gesteld door de overheid. Maar bij ons is de willen-kant ook zeer uitgebreid. Alle activiteiten hebben intrinsiek een duurzaamheidsaspect.”

Voor Dennis is duurzaamheid veel meer dan een trend. Het belangrijkste aspect is dat het een essentieel onderdeel is van het welzijn van mensen. “Het bevordert sociale rechtvaardigheid, gelijke kansen en gezondere leefomgevingen. Door ons in te zetten voor duurzaamheid, tonen we onze toewijding aan het creëren van een betere wereld voor iedereen.”

Maar het is ook een kans om innovatie en creativiteit te stimuleren. Daar profiteert de business van. “Bill Gates heeft het eens gezegd over armoedebestrijding: fight poverty with margins”, zegt Dennis. “Ook hier kunnen we een win-win creëren. Door meer ketenbewustzijn ontstaan er nieuwe businessmodellen, technologie en innovaties.” Klanten verwachten een krachtig duurzaamheidsbeleid. Hetzelfde geldt voor overheden, die inzetten op milieuregelgeving en sociale regels. Leveranciers kunnen niet achterblijven, omdat ze anders hun concurrentievoordeel verliezen. Axians is via Dennis dan ook in continu contact met hun partners, waaronder Cisco en HP.

Een voorbeeld van hoe Axians het zakelijke model aanvliegt, is de nieuwe Green+Calculator, een rekentool die volledig inzicht brengt in de CO2-voetafdruk. “Wij helpen leveranciers en klanten vervolgens actief om deze voetafdruk te verkleinen”, legt Dennis uit. Onlangs heeft Axians een ketenanalyse uitgevoerd met de Network-as-a-Servicedienst van Axians als uitgangspunt. “De Green+Calculator kan hele projecten doormeten, van de spullen zelf en van het transport. We zien ook hoe de buitenwereld naar dit initiatief kijkt, omdat de analyses openbaar zijn. Samen met het oordeel van auditors en andere experts, geeft dat ons de zekerheid dat we op een goed spoor zitten.”

Certificeringen

Geloofwaardigheid is een sleutelelement voor ieder duurzaam bedrijf. Sommige organisaties zijn niet vies van een beetje greenwashing, waardoor er extra bewijslast ligt bij bedrijven die duurzaamheid wél serieus nemen. Daarom besteedt Axians veel aandacht aan het behalen van de certificeringen die op dit vlak beschikbaar zijn.

“In de markt zijn het er nog niet zo veel”, merkt Dennis op. “Maar je hebt een paar toonaangevende zoals EcoVadis, waar wij de hoogst mogelijke Platinum-status van hebben. Verder is er de CO2-Prestatieladder, waar wij op het hoogste niveau 5 zitten. Dat betekent dat niet alleen wij, maar ook de leveranciers en de rest van de keten de CO2-reductiedoelen behalen.”

Wel vindt Dennis dat dergelijke certificeringen nog te weinig worden ingezet in de markt. “De druk vanuit klanten stijgt, en overheden nemen het op in hun aanbestedingen”, stelt hij. “Maar het mag vaker gebeuren. Het zou mooi zijn als er een opstapje komt. Uiteindelijk blijft het een commerciële relatie. Maar als het ook in een programma van eisen terechtkomt, dan zou dat de markt versnellen.”

Axians is internationaal actief, en heeft dus niet alleen met Nederland te maken. “De hoofddoelstellingen zijn voor ieder land gelijk”, zegt Dennis. “Natuurlijk zijn er verschillen, maar niet voor niets is welvaart ook een van de hoekstenen van de 3 P’s: People, Planet én Prosperity.” Dennis wijst er dus op dat certificeringen verder gaan dan alleen CO2 zelf. “Je hebt het natuurlijk over de CO2-uitstoot, en je hebt een heel pallet aan normen die daarop ingaan”, legt hij uit. “Maar Corporate Social Responsibility gaat ook over social return, ethiek en corruptiebestrijding. Je wil als bedrijf blijven uitdragen dat je maatschappelijk verantwoord zakendoet. Daar letten we intern heel scherp op.”

Duurzaamheid is in ieder managementsysteem van Axians meegenomen, en het bedrijf is met Dennis actief in verschillende initiatieven, zoals de Coalitie Digitale Verduurzaming. “Uiteindelijk is de marktvraag leading, maar het is ook een zekerheid dat wetgeving strenger wordt. Het is cruciaal voor ieder bedrijf om vooral op tijd te zijn met hun duurzaamheidsbeleid.”

Dit artikel verscheen in ITchannelPRO nummer 2 van 2023

Mobiele versie afsluiten