CEO Thomas Ekman (Dustin): ‘Volledig circulair in 2030’

De oorspronkelijk Zweedse IT-dienstverlener Dustin heeft een jaar geleden Centralpoint en de Vincere groep overgenomen. Tijdens het launchevent eind mei sprak ITChannelPro met CEO Thomas Ekman van Dustin, over de plannen van het bedrijf en de ambities op het gebied van circulariteit.

De uitbreiding van Dustin naar de Benelux is volgens Thomas meer dan logisch. Cultureel sluiten de Nordics en de Benelux goed op elkaar aan. “Op technologisch vlak is iedereen vrij mobiel, en net als bij ons is er een hoogwaardige ICT-infrastructuur beschikbaar”, zegt hij. Dustin begon in 1984 in Zweden, en is ondertussen een dominante speler in het Nordic gebied. “De Benelux is ook een erg compacte markt, in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland. Dat brengt logistieke voordelen met zich mee.”

De uitbreiding naar de Benelux is ook al enkele jaren bezig. “We begonnen met de overname van de Vincere groep, die uit 7 bedrijven bestond. Maar we willen ook schaal opbouwen. Daarom kijken we al enkele jaren naar Centralpoint.” Het is volgens Thomas de grootste overname die Dustin tot nu toe heeft gedaan. “Ergens is het ook eenvoudiger dan bij een kleine specialist. De activiteiten zijn sneller te doorgronden. Wel was het fascinerend om de gehele overname over Teams te doen. Maar het werkte voor beide partijen uitstekend.”

Kennis over circulariteit

Met de overname heeft Dustin veel kennis vergaard op het gebied van circulariteit en de inzet van refurbished apparaten. Zaken waar Centralpoint veel in heeft geïnvesteerd. “De veranderingen in deze markt gaan heel hard”, zegt Thomas. “Duurzaamheid wordt in aanbestedingen in Nederland ondertussen hoger ingeschaald dan prijs. Dat biedt ook een opening voor kleinere en middelgrote bedrijven.” De kennis van Centralpoint rond aanbestedingen wordt al actief toegepast in Noord-Europa. Andersom brengt Dustin veel kennis op het gebied van online mkb naar de Nederlandse markt.

“Voor de refurbished markt blijft volume wel een uitdaging”, zegt Thomas. “Een publieke entiteit kan niet gewoon maar 10 Samsungs, 100 iPhones, of 15 Huawei’s bestellen. Je moet wel de juiste volumes kunnen bieden, en niet iedereen kan zulke hoeveelheden refurbished apparaten sourcen. In Scandinavië kunnen wij dat wel, met duizenden apparaten, omdat we daar de schaal voor hebben.” Dat begint met lifecyclemanagement, iets dat Dustin al met klanten bespreekt voor ze het over de producten zelf gaan hebben. “We hebben een eigen take-backstelstel, met een opslaglocatie in Wijchen”, zegt Thomas. “Klanten vragen ook meteen al wat de waarde in de toekomst zal zijn, en we maken afspraken over de terugname en tegen welke prijs.”

In lijn met de doelstelling van Dustin om in 2030 CO2-neutraal te zijn, moet het bedrijf tegen die tijd ook 100 procent circulair worden. “Dat wil zeggen: voor iedere PC die we verkopen, nemen we er dan ook eentje terug”, zegt Thomas. “Er moet nog veel worden gepusht om de markt als geheel daarin mee te krijgen, maar je ziet in bepaalde landen dat het wel kan. In Frankrijk is er zelfs al een wet voor. Wij zijn ervoor onze klanten bij te staan bij het sourcen van refurbished apparaten.”

Meer weten over Dustin? Neem dan contact op met Strategic Marketing Advisor Marcel Joosten via marcel.joosten@dustin.nl.

(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 3)

Mobiele versie afsluiten