De Britse telecomaanbieder BT heeft de eerste stappen gezet om het geplaagde inruilplatform musicMagpie over te nemen.
Combinatie met softwareplatform
Kester Mann, directeur consumenten- en connectiviteitsdiensten bij CCS Insight, noemde de interesse van BT onverwacht. “Hoewel de verkoop van tweedehands producten een belangrijke groeikans is voor de mobiele industrie, komt een mogelijke overname op deze markt door BT toch als een verrassing.”
Vorige maand introduceerde BT al een platform onder de vleugels van dochter EE. Dat is een softwareplatform gericht op consumenten, maar het valt volgens de analist niet los te zien van de interesse in musicMagpie “Het recente nieuws van EE biedt echter een interessante hint: het bedrijf heeft aangegeven harder in de detailhandel van consumentenelektronica te willen duiken door een breder scala aan producten aan zowel bestaande als potentiële klanten aan te bieden via een nieuw digitaal platform genaamd EE ID. Het overnemen van een bestaand retailmerk zou deze strategie kunnen versnellen, aangezien EE meer betrokkenheid van zijn klanten wil stimuleren en het gebruik van zijn app wil bevorderen.”
musicMagpie heeft rond de zevenhonderd medewerkers en in 2022 een omzet van 145,3 miljoen pond. Het bedrijf beweert meer dan 400.000 consumententechnologiegadgets te hebben gerecycled. Maar sinds de beursgang twee jaar terug zijn de aandelen gekelderd.