Er bestaat een opvallende kloof tussen de vraag naar hergebruik van producten en de bereidheid om kapotte apparaten te repareren, zo blijkt uit Brits onderzoek in opdracht van Amazon.
Toch blijkt uit de resultaten dat slechts 22 procent van de ondervraagden een apparaat zou laten repareren als het stukgaat. Amazon benadrukt dat de meest voorkomende redenen om af te zien van een reparatie zijn het niet weten waar te beginnen en de zorg dat een poging tot reparatie de zaak alleen maar erger zou maken.
Jongeren actiever
Uit het onderzoek blijkt dat Gen Z, geboren na 1996, het meest geneigd is om tweedehands producten te kopen. Gemiddeld 33 procent van hun technologische bezittingen uit tweedehands. Maar hoewel 44 procent aangaf meestal eerst naar tweedehands te kijken, zou slechts 30 procent een kapot apparaat repareren.
Millennials, in de leeftijdscategorie van 27 tot 42, staan het meest open voor het leren repareren van kapotte technologische items. Van hen gaf 45 procent aan in het afgelopen jaar een reparatiepunt te hebben bezocht, terwijl 72 procentsuccesvol een doe-het-zelf-reparatievideo op YouTube heeft gevolgd. Babyboomers behoorden tot de minst geneigde groep om hun bezittingen te repareren en hun levensduur te verlengen, met slechts 28 procent die naar tweedehands items zoekt voordat ze nieuwe aanschaffen.
Amazon benadrukt dat kostenbesparing de grootste reden is voor alle leeftijdsgroepen om tweedehands items aan te schaffen, waarbij 87 procent van mening is dat geld besparen bij het winkelen goed is, zelfs als ze zich de volledige prijs kunnen veroorloven. Bovendien gaf 59 procent aan dat ze het belangrijk vinden om tweedehands te kopen of de levensduur van een product te verlengen, vanwege het milieu.